Blog

Das ist Enigma

Druga seria wpisów na dotyczy niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. Chciałem wyjaśnić kontekst w jakim powstała i jakie miała znaczenie i cóż... część historyczna zamieniła się w opracowanie historii kryptologii większej części XX wieku. W rezultacie główny temat serii - Enigma - nieco zeszła z pierwszego planu.

Nic to jednak nie szkodzi. Enigmy nie jest mniej, po prostu reszty jest więcej. Tytuł serii jest dość uniwersalny i pasuje do kryptologii zawsze, niezależnie od tego ile jest Enigmy w Enigmie. A tej będzie tu wystarczająca ilość.

Seria wpisów o Enigmie ma dwa komponenty:

  • historyczny - omówienie w kontekście historycznym, od czasów Wielkiej Wojny
  • programistyczny - opis techniczny i rekonstrukcja w JavaScripcie

Oprócz wymienionych poniżej wpisów:

  • Rekonstrukcja Enigmy - Enigma I (1930-45) - sedno części programistycznej, działający i w pełni zgodny z maszyną symulator Enigmy.
  • Zainteresowanych kryptologią zapraszam do lektury artykułu na tej stronie: Kryptologia praktycznie

Wpisy

Co dalej?

Część historyczna jest już w zasadzie zamknięta. Starałem się zrobić ją jak najdokładniej, ale na pewno są tam błędy i jeszcze więcej niedopowiedzeń. To wynik kompromisu i decyzji, że lepsza jest spóźniona względem planu publikacja, niż przygotowanie materiału doskonałego i zwlekanie z publikacją ad calendas Graecas (taki los spotkał - jak dotąd - mój plan strony o Akcji T4). Wpisy te będę poprawiał na bieżąco. W razie potrzeby poprawy błędów - kontakt przez formularz kontaktowy na stronie lub facebooka dygresje.info.

Możliwe, że jeszcze pojawi się, wyliczenie ważniejszych operacji wojennych, w których dane kryptoanalityczne odegrały, lub mogły odegrać ważną rolę. Czy decydującą, to już jest sfera spekulacji, historii alternatywnej i pomijania innych danych wywiadowczych, oraz wielu innych czynników. Choć w kilku przypadkach to właśnie dane z dekryptażu stały się podstawą takich, a nie innych decyzji sztabu i tu przede wszystkim trzeba wymienić fiasko ofensywy wiosennej w 1918, bitwę warszawską, bitwę o Atlantyk czy bitwę o Midway. To jest jednak long-time project i wymaga przejrzenia masy źródeł.

Część programistyczna również jest prawie zakończona. Pozostaje jeszcze:

  • napisać komponent Reacta
  • dodać inne wersje Enigmy

Bagatela LOL. Kiedy? Mam nadzieję, że jeszcze w 2022.